tiistai 2. huhtikuuta 2013

Kristus ja Buddha (kysymys)


Kysyin suomi24.lestadiolaisuus.lestadiolaisuus forumilla mielipidettä siitä, että kirjoittaisin jotain pääsiäisen, ylösnousemuksen, rinnalla ihmiskunnassa kulkevasta jälleensyntymisopista.

Seuraavassa on keskusteluun osallistuneiden nimimerkit muutettu tai poistettu kokonaan, mutta olen pitänyt kommentit mukana niiden tuoman iloisen huumorin ja vaihtelevien näkökulmien tähden.

---------------------- teksti alkaa -------------------------------
Hellhound mainitsee kommentissaan jälleensyntymisopin ja Buddhan.

Olemme pääsiäisviikolla ja aikamme suomalaiset kyllä ovat kiinnostuneita ja tuntevat idän uskontoja, hindulaisuutta, joogaa, Buddhaakin jonkin verran.

Mitä on jälleensyntyminen, mistä on kyse Kristuksen ylösnousemuksessa ja kristittyjen tulevaisuuden toivossa kuoleman jälkeen?

Tämä aihe vie meidät kuitenkin kauemmas tutuilta maisemilta kuin Sumer ja sen kulttuuriaarteet, Raamatun oma kotipuutarha.

Ei varmaan äänestys onnistu täällä, ja ymmärrän ettei lestadiolaisuudesta keskusteltaessa kaikkia kauhiasti kiinnosta Gautama Buddha.

Miten on, lähdetäänkö pääsiäisen teemoja tutkimaan Intiaan vai jätetäänkö kaukomatka tekemättä?


Jälleensyntyminen
Jokainen meistä kuolee.
Tämä asia on varma.

Jumala yksin tietää lähtömme hetken. Joku voi kuulla kolkon kutsun "tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta" ja mihin silloin tosiaan tarvitaan laajennettua vilja-aittaa?

Mitä kuoleman jälkeen tapahtuu... Se on uskontojen, uskomusten maailman olennainen osa, sillä ihmisen sielun ei ole helppo alistua katoavuuteen.

On toki niitä, jotka sanovat, että mihin puu kaatuu, siihen se maatuu ja eimole kuolematonta sielua. On vain biologinen kone, joka luulee sisällään olevan jotain ikuista.

Mutta niidenkin välillä, jotka uskovat sielun kuolemattomuuteen on suuria eroja käsityksessä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu.

Yksi suuri vastausten meri virtaa Hindus-joen ikivanhasta arjalaisesta kulttuurista, ja sen keskellä omana suuntanaan on Buddha.

Näin olemme Intiaan kääntäneet katseemme ja sielunvaellukseen, karman lakiin, jälleensyntymiseen.

Jatkammeko vai jäämekö Hindus virran tälle puolen kuten Aleksanteri Suuri aikoinaan sotilaidensa pyynnöstä!


vastaus 1
Mahdollisista soraäänistä huolimatta mennään vaan Intiaan. Uskon sumeriin, että Herra Jeesus tulee kyllä mukana ja kirkastetuksi.

vastaus 2
Jatketaan vaan eteenpäin. Samalla voidaan vertailla molempien hyviä ja huonoja puolia ja katsoa, mikä on villakoiran ydin, jos niin voi sanoa. Mennäänkö merta pitkin, vai erämaalaivalla?


vastaus 3
Kuka sitä nyt matkaa kesken jättää kun kerran on lähdetty? Ei muuta kuin eteenpäin. Kuten joku täällä sanoi, pelkurit työntäköön päänsä pensaaseen.VASTAA

Vastauksissa toivottiin myös, että toinen kirjoittaja avaisi palstan Jeesuksen kärsimyshistoriasta koska on pääsiäisen aika 2013. Näin asiassa myös tehtiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti